SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH ZON A
KUCHING, SARAWAK
___________________________________________
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2010 1223/2
PENDIDIKAN ISLAM
Kertas 2
September
1 ⅔ jam Satu jam empat puluh minit
JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU
1. Kertas soalan ini mengandungi lima soalan.
2. Jawab semua soalan.
3. Jawapan anda hendaklah ditulis dalam kertas jawapan yang disediakan.
Kertas soalan ini mengandungi 9 halaman bercetak
Jawab semua soalan
1 | (a) | Firman Allah SWT:
Ayat di atas menjelaskan larangan Allah SWT terhadap manusia agar tidak mempersendakan agama. | ||||||||||||||
(i) | Senaraikan dua golongan yang mempersendakan agama Allah. [2 markah] | |||||||||||||||
(ii) | Nyatakan dua kesan buruk mempersendakan agama terhadap individu. [2 markah] | |||||||||||||||
(iii) | Jelaskan dua pengajaran daripada ayat di atas. [4 markah] | |||||||||||||||
(b) | Sabda Rasulullah SAW : Hadis di atas menegaskan bahawa setiap individu bertanggungjawab untuk memelihara perpaduan. Berdasarkan hadis di atas: | |||||||||||||||
(i) | Jelaskan maksud potongan ayat ( لاَ تَحاَسَدُوا ) [2 markah] | |||||||||||||||
(ii) | Nyatakan dua faktor perpecahan umat Islam. [2 markah] | |||||||||||||||
(iii) | Jelaskan dua cara mengekalkan perpaduan bagi membangunkan negara. [4 markah] | |||||||||||||||
(c) | Lengkapkan potongan ayat di bawah dengan pilihan jawapan yang betul daripada jadual yang diberikan. Anda hanya dikehendaki menulis jawapan sahaja mengikut susunan yang betul seperti dalam Al-Quran.
[4 markah] | |||||||||||||||
2 | (a) | Firman Allah SWT: Ayat di atas menjelaskan Nabi Muhammad SAW sebagai utusan Allah SWT. Berdasarkan ayat di atas : | ||||||||||||||
(i) | Mengapakah manusia memerlukan rasul sedangkan mereka dikurniakan akal fikiran ? [2 markah] | |||||||||||||||
(ii) | Terangkan dua cara anda mengasihi Rasulullah SAW. [4 markah] | |||||||||||||||
(iii) | Jelaskan hikmah diutuskan rasul dari kalangan manusia. [2 markah] | |||||||||||||||
(b) | Sabda Rasulullah SAW: Hadis di atas menjelaskan bahawa kehidupan di dunia adalah tempat persinggahan. | |||||||||||||||
(i) | Nyatakan dua bentuk bekalan yang terbaik untuk kehidupan akhirat. [2 markah] | |||||||||||||||
(ii) | Sebagai seorang pelajar, bagaimanakah anda menguruskan masa dengan efektif? [2 markah] | |||||||||||||||
(iii) | Terangkan dua kelebihan menyegerakan segala urusan kehidupan. [4 markah] | |||||||||||||||
(c) | Susun semula potongan ayat al-Quran di bawah mengikut tertib seperti di dalam al-Quran. Anda dikehendaki menulis nombor potongan ayat al-Quran mengikut susunan yang betul.
( سورة الحشر : 23 ) [4 markah] | |||||||||||||||
3 | (a) | Firman Allah SWT: Ayat di atas menjelaskan tentang sifat-sifat mukmin yang taat kepada perintah Allah SWT dan salah satu daripadanya ialah menginfakkan harta. | ||||||||||||||
(i) | Apakah yang dimaksudkan dengan menginfakkan harta ke jalan Allah? [2 markah] | |||||||||||||||
(ii) | Nyatakan dua contoh menginfakkan harta ke jalan Allah. [2 markah] | |||||||||||||||
(iii) | Terangkan dua kelebihan orang yang menjadikan infak sebagai amalan hidupnya. [4 markah] | |||||||||||||||
(b) | Sabda Rasulullah SAW: Hadis di atas menjelaskan tentang makanan yang baik menjamin kesihatan rohani dan jasmani serta kesempurnaan ibadat. | |||||||||||||||
(i) | Nyatakan dua sebab doa seseorang tidak diterima oleh Allah SWT? [2 markah] | |||||||||||||||
(ii) | Jelaskan hubungan di antara makanan yang diambil dengan ibadah yang dilakukan. [2 markah] | |||||||||||||||
(iii) | Sebagai seorang pelajar bagaimanakah cara anda memelihara kewarasan akal fikiran? [4 markah] | |||||||||||||||
(c) | Susun semula potongan ayat al-Quran di bawah mengikut tertib seperti di dalam al-Quran. Anda dikehendaki menulis nombor potongan ayat al-Quran mengikut susunan yang betul.
( سورة لقمان : 23 ) [4 markah] | |||||||||||||||
4 | (a) | Firman Allah SWT: Antara ciri-ciri mukmin yang berjaya dalam ayat di atas ialah menjauhkan diri daripada perbuatan lagha. Berdasarkan ayat di atas: | ||||||||||||||
(i) | Nyatakan dua ciri mukmin berjaya selain daripada menjauhkan perbuatan lagha. [2 markah] | |||||||||||||||
(ii) | Senaraikan empat contoh perbuatan lagha. [4 markah] | |||||||||||||||
(iii) | Terangkan dua pengajaran yang dapat diambil daripada ayat di atas. [4 markah] | |||||||||||||||
(b) | Nyatakan hukum tajwid bagi kalimah yang bergaris berdasarkan pilihan jawapan yang diberi. Anda dikehendaki menulis nombor beserta jawapan sahaja.
[4 markah] | |||||||||||||||
(c) | Tulis semula perkataan yang bergaris di bawah dengan tulisan jawi. [6 markah] | |||||||||||||||
5 | (a) | Firman Allah SWT : Maksudnya: Maka sesiapa yang Allah kehendaki memberi hidayah kepadanya nescaya Allah melapangkan dadanya ( terbuka hati ) untuk menerima agama Islam dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya nescaya akan disempitkan ( sesak ) dadanya seolah-olah dia sedang mendaki naik ke langit ( dengan susah payah ). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang yang tidak beriman. | ||||||||||||||
(i) | Jelaskan maksud ‘lapang dada’ . [2 markah] | |||||||||||||||
(ii) | Jelaskan dua faktor yang menghalang seseorang daripada mendapat hidayah daripada Allah. [4 markah] | |||||||||||||||
(iii) | Terangkan dua kesan hidayah terhadap manusia. [4 markah] | |||||||||||||||
(b) | Nyatakan hukum tajwid dan cara bacaannya bagi kalimah yang bergaris. Anda dikehendaki menulis nombor beserta jawapan sahaja.
( سورة لقمان : 15 ) [6 markah] | |||||||||||||||
(c) | Tulis semula pernyataan di bawah dengan tulisan rumi.
[4 markah] |
KERTAS SOALAN TAMAT
No comments:
Post a Comment